Slik øker du omsetningen med call to action (cta)

For deg som driver virksomhet eller blogger er det viktig å rettlede den besøkende til å utføre en handling med en call to action handling.

For deg som driver virksomhet eller blogger er det viktig å rettlede den besøkende til å utføre en handling. Dette kan være i form av å kjøpe et produkt, melde seg på nyhetsbrev eller klikke på en ny artikkel, for å nevne noen.

Denne metoden kalles call to action (CTA) som er et objekt i form av knapp, lenke eller bilde som oppfordrer den besøkende til å utføre en handling.

Sjekk denne artikkelen hvor vi tipser deg hvordan du både kan øke omsetningen og besøkende til nettsiden din.

Slik oppnår du resultater med call to action – 8 tips

1. Kartlegg målet med nettsiden din

Still deg spørsmålet: “Hva er det jeg vil at de besøkende skal gjøre på nettsiden min?”. Dette svaret er det som utformer call to action. La oss gi deg et eksempel. For en bilbutikk kan hensikten med landingssiden være at potensielle kunder prøvekjører den nye bilmodellen. Da kan en CTA være: “Jeg ønsker å prøvekjøre bilen”.

2. Kartlegg forventningene til de besøkende

Hvilke handlinger utfører de besøkende på nettstedet ditt? Hva ønsker de å oppnå? Har du denne oversikten skaper du en effektfull CTA. Du kan øke tilliten til nettstedet ditt ved å vise gode kundereferanser. Denne tryggheten ved at andre går god for produktet kan føre til at potensielle kunder trykker på CTA.

3. Utform CTA’en slik at den synes

Marginene er små mellom suksess og fiasko for for at CTA skal få den ønskede effekten. Både form, farge, størrelse og plassering påvirker dette. Slik får du en god CTA:
Bruk sterke farger som fanger oppmerksomheten til de besøkende (gjelder om CTA er designet som knapp).

Fordel CTA og brødtekst proporsjonalt. Plasserer du for mange CTA vil de konkurrere med hverandre slik at effekten forsvinner.
Sørg for at det er god plass rundt CTA-ene dine slik at de utheves fra resten av innholdet.

4. Fordel riktig antall CTA på nettsiden

Som vi nevnte i punkt 3 kan for mange CTA redusere effekten. I noen tilfeller trenger du mer enn en CTA fordi du ønsker både salg og abonnement til nyhetsbrev. Ta i bruk tipsene ovenfor. Bruk gjerne ulike kombinasjoner på plassering, tekst og størrelse, og test underveis hva som fungerer best.

5. Utform tekst som fører til handling

Dette er viktig å gjøre bra for å skape en god CTA. Dette skal beskrive hva du vil den besøkende skal gjøre, og det med få ord. Eksempler kan være: “Abonner på nyhetsbrev”, “Last ned brosjyre” eller “Kjøp webhotell”. CTA’ene skal ikke å være like beskrivende som en produktinformasjon. Det er viktig at resten av nettsideteksten besvarer de øvrige spørsmålene den besøkende måtte ha.

6. Sett opp et tidspress

Du kan du legge til ord som «nå», «direkte» og «i dag» til CTA’ene dine for at de besøkende skal handle umiddelbart. Dette gir dem en følelse av at det er travelt og at muligheten snart løper fra dem.

7. Analyser og forbered CTA’ene dine

Det er viktig å følge med på om CTA’ene dine gir den effekten du ønsker. Dette krever at du analyserer disse og gjøre de justeringer underveis om nødvendig. Vi anbefaler gratisprogrammet Google Analytics for å gjøre en slik analyse. I dette verktøyet kan du følge med på om de besøkende bruker CTA’ene slik du har tenkt.

Dette kan være alt fra hvor mange som trykker på CTA’en, hvem de er, hvilken type enhet de bruker, og når på døgnet for å nevne noe. Du kan også legge inn egen måltall i Google Analytics for den enkelte CTA.

Har du over 250 konverteringer (handlinger) på nettsiden din kan du gjennomføre en A/B-test med Google Optimizer. Dette vil si å å teste to forskjellige versjoner i samme tidsrom, for å finne ut hvilken som gir best resultat. Et eksempel er å teste to ulike tekster på en CTA, som for eksempel “kjøp nå” eller “Kjøp direkte”.

Her er en artikkel som er relevant for deg som annonserer i Google.

Fra 2018 blokkerer Google irriterende annonser – her er annonsetypene du skal unngå

 

Del dette innlegget:

Vi er her for deg hver eneste dag

Hvis du trenger hjelp, er vårt prisbelønte supportteam tilgjengelig hele året for å svare på spørsmål via telefon, e-post, chat og sosiale medier.

Kontakt oss