Fra 2018 blokkerer Google irriterende annonser – her er annonsetypene du skal unngå

Fra 2018 blokkerer Google irriterende annonser - her er annonsetypene du skal unngå

Se for deg selv at du surfer på nettet etter et konkret produkt. Etter mye leting finner du nettbutikken som tilbyr varen. Du klikker på lenken for å lese produktinformasjonen, men i stedet fylles skjermen av en helsides annonse som starter en tidsnedtelling.


Dette irritere alle – også Google. For i 2018 kommer de til å blokkere slike annonser i Chrome-nettleseren sin. De nye kravene baserer seg på
Better Ads Standards utarbeidet av interesseorganisasjonen Coalition for Better Ads. Googles målsetting er å forbedre opplevelsen på nett for Chrome-brukerne sine.

Ta en gjennomgang på annonsene dine 

For å unngå fremtidig blokkering lister vi opp versting-annonsene du bør holde deg unna:

  • Popup-annonser som skjuler det faktiske innholdet på nettsiden.
  • Annonser som automatisk spiller lyd.
  • Store banner som følger med når du scroller.
  • Banner som fester seg i bunnen av nettsiden.
  • Annonser som forsvinner når nedtellingen er ferdig.
  • Banner som blokkerer over 30 prosent av mobilskjermen.
  • Mobilannonser med flash-animasjoner som blinker.

Dette er annonser Google liker

  • Annonser som lastes raskt og ikke påvirkes av nettsidens hastighet.
  • Responsive annonser som tilpasser seg alle enheter.
  • Annonser med en relevant kobling til nettsidens innhold.

Les Googles betraktninger rundt annonser

Lurer du på hvordan du skal trekke flere kunder til nettsiden din?

Søkeoptimalisering er teknikken som kan skille deg fra konkurrentene dine. Desto enklere og raskere kunden søker deg opp, desto større øker sjansen for konvertering (salg).

Søkemotoroptimering for lokale bedrifter – tre tips

I Loopia har vi mange kunder som har kjøpt nettbutikkløsningene våre i dag som driver lønnsomt. Nedenfor deler vi noen tips som kan hjelpe deg på veien for å drive lønnsom nettbutikk.

Syv tips for å lykkes med nettbutikken din

Andelen nordmenn som bruker mobilen til å surfe på nettet øker stadig. Målgruppen din forventer å gjøre akkurat det samme med mobilen som med pc’en. Google forventer akkurat det samme. De gir virksomheten din dårligere rangering i søkemotoren om du ikke har mobiltilpassset nettsiden.

Fem tips for å mobiltilpasse nettsiden din

Ønsker du å etablere nettbutikk finnes det en rekke verktøy å velge blant. Som et av Nordens største webhotell har vi kunnskapen på hvilke publiseringsverktøy og nettbutikkløsninger som fungerer best for deg.

Populære publisering og nettbutikk-løsninger

Kom i gang med et moderne webhotell fra kun 9 kr/mnd

Del: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

3 tanker om “Fra 2018 blokkerer Google irriterende annonser – her er annonsetypene du skal unngå

  1. Bjørn

    Fin artikkel, men altfor mange «buttons» som forvirrer brukeren mer enn den gjør nytte for seg. Bærer et lite desperat preg av at dere ønsker å oppnå mer klikk og økt lesetid på nettstedet. Anbefaler å tenke mer langsiktig og på kvalitet, fremfor kvantitet. Hva har SEO og responsive nettsider med artikkelen å gjøre?

  2. Bjørn

    Foresten: jeg måtte vente 25 sekunder før kommentaren min ble sendt. Kanskje på tide med en responsiv side, og jobbe litt mer med teknisk SEO/komprimering av side-data?

  3. Stig Innleggsforfatter

    Takk for at du likte artikkelen og gir oss flotte innspill. Du synes det tok lang tid (25 sekunder) for å sende selve kommentaren. Dette er en teknisk utfordring som ligger i WordPress som vi jobber med å utbedre. Ellers lanserer vi nye nettsider etter sommeren som nok gir deg bedre brukeropplevelse totalt sett.

    Når det gjelder altfor mange blå buttons som du synes virker forvirrende er dette innspill vi tar med oss.

    Du lurer på hva SEO og responsive nettsider har med artikkelen å gjøre? Vi synes dette er artikler som er relevante for målgruppen vår som ønsker å lese om annonseblokkering. Mange av kundene våre driver nettbutikk og da er SEO, responsive sider og publiseringsverktøy viktig å holde seg oppdatert på. Når du leser en artikkel fra Loopia skal du få enda mere relevant kunnskap enn du i utgangspunktet hadde regnet med. Det er målet med artiklene våre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *