Å starte nettbutikk er drømmen for mange. Enten man har det som fulltidsjobb, eller hobby. La oss fortelle deg det nå med en gang. Å drive nettbutikk er hardt arbeid enten det går bra eller dårlig for du vil møte sterk konkurranse i alle bransjer du ønsker å etablere deg.
Fallgruvene er mange men det er like fullt drøssevis av spennende muligheter også. Så la oss gi deg tips for å sette drømmen ut i livet å komme i gang med nettbutikken din.
1. Nettbutikken din skiller seg fra den grå massen
Sørg for at produktene du skal selge tilbyr noe unikt som gjør at nettbutikken skiller seg fra konkurrentene. Dette kan være i form av:
- Funksjonalitet
- Kvalitet
- Design
- Pris
- Distribusjon
Ofte kommer de beste konseptene og produktidéene fra en blanding av hobbyinteresse og lidenskap. Setter man det i sammenheng med evnen til å se mulighet i markedet ingen andre ser har du lagt grunnlaget for unik konsepter og produkter.
2. Ta en konkurrentsjekk
Det er kjedelig å sette i gang med nettbutikken for så å oppdage at det er drøssevis med konkurrenter som gjør dette bedre enn deg. Tid og penger har allerede rent ut og du står fortere enn du aner ytterst på planken.
Det er mange som blir overstyrt av lidenskapen og tro på egen feilbarhet at de glemmer å gjøre konkurrentsjekken. En slik sjekk bør være omfattende men en god start er å gjøre følgende:
- Gjør et Googlesøk på to eller tre nøkkelord eller fraser du tror kundene dine vil søke på. Du vil sikkert få mange treff på konkurrenter som tilbyr det samme som deg.
- Noter deg de nærmeste konkurrentene og sett deg godt inn i hvordan de driver nettbutikken.
- Foreta en grundig sjekk om det noe du kan gjøre enda bedre enn konkurrentene og hvordan dette kan tilpasses produktet ditt.
Er konkurrentene mange må du skille deg enda mere ut eller øke markedsføringsbudsjettet ditt. Utfordringen med dette er nok at du har antageligvis begrensede ressurser.
3. Utarbeid en oversikt på oppstartskostnadene
En ting er å ha lidenskapen og pågangsmotet for å drive nettbutikk. Det andre er å tjene penger på dette. Vi anbefaler at du setter opp oversikt over alle kostnader relatert til oppstart og daglig drift slik at du kan sette riktig pris på produktet.
Vi kan love deg at listen blir omfattende. Du skal blant annet ta stilling til:
- Hosting
- SSL-sertifikat (et must for å drive nettbutikk)
- Plattform
- Domene
- E-post
- Nyhetsbrev
- Plugins
- Bredbånd
- Betalingsløsning
- Frakt
- Emballasje
- Markedsføring
- Lagerkostnad
4. Sett opp en distribusjonsplan
Det kan være fristende å ta ut fortjeneste i hele kjøpsprosessen, også frakt. Vi anbefaler ikke å gjøre det for vi tror at høye fraktkostnader er den store årsaken til at kundene forlater handlekurven.
Dagens kunder krever mer enn tidligere. Flere nettbutikker leverer i dag produktet på samme dag eller senest dagen etter. Skal du drive nettbutikk er fraktprosessen veldig viktig.
Sjekk denne listen og ta stilling til følgende:
- Hvilke fraktoperatører skal du benytte?
- Skal frakten basere seg på vekt og destinasjon, eller flat sats?
- Ønsker du å operere med fraktgebyr eller ikke?
- Skal nettbutikken din betjene lokale, nasjonale eller internasjonal kunder?
5. Ta stilling til garanti og returrett
For å skape tillit til kundene dine må du informere korrekt om hvilke garanti og returrett som følger med kjøpet. Vi anbefaler å holde deg til det du lover kunden – å gjøre noe annet er katastrofalt for nettbutikken din.
Forbrukeromdets nettsider gir gode tips på standard kjøpsavtaler.
6. Ha et skikkelig personvern
Når du driver nettbutikk sitter du på mye informasjon om kundene dine. Dette kan være alt fra personopplysninger, kjøpspreferanser til betalingsopplysninger. Skal du lykkes med nettbutikken må du ha et godt tillitsforhold til kundene dine, og de forventer at informasjon deres behandles på en trygg og respektfull måte.
Skriv en tekst om personvern som er tydelig og enkel å forstå. Du skal være klar over at den teksten du skriver må du også stå inne for. Holder du ikke hva du lover kommer garantert kundene til å ikke handle mer hos deg heller.
Du kan gjerne sette teksten opp som en punktliste. Dette setter nok kundene dine pris på da de sikkert har lest altfor lange personverntekster med små bokstaver.
Fra mai 2018 innføres nye personvernregler i Norge som gir virksomheter nye plikter og enkeltpersoner nye rettigheter. Dette er viktig for deg som skal drive nettbutikk å sette deg godt inn i.
Les mer om personvernregler på Datatilsynets nettsider.
7. Etabler en god sikkerhetstandard (SSL-sertifikat)
Et must for alle nettbutikker er å ha SSL-sertifikat (Secure Socket Layer). Dette krypterer trafikken mellom nettbutikken på webserveren din og webleseren fra kundene dine. Teknikken brukes til å beskytte passord eller når kunden din registrerer personopplysninger og betalingskortinformasjon i handlekurven.
Dette øker tryggheten fordi det er umulig å avlytte datatrafikken mellom nettbutikken og kundene dine. Det er lett å se om nettbutikken din har SSL-sertifikat fordi det står https:// i stedet for http:// i adressefeltet. En hengelås vil også være synlig i adressefeltet for å bekrefte det samme.
Vi anbefaler at du på forsiden av nettbutikken din kommuniserer med tekst og illustrasjon at du bruker SSL-sertifikat da ikke alle kundene er oppmerksomme på fordelene dette gir.
Loopia selger SSL-sertifikat som du lese mer om her.
8. Bruk kvalitetsbilder for produktene
Skal du hevde deg i konkurransen må du ha høy kvalitet på produktbildene, og da mener vi veldig bra bildekvalitet. Ønsker du å fotografere og bearbeide dem selv finnes det mange nettkurs du kan bruke og programmene for å bearbeide bildene finnes både som gratis og betalbare.
Vil du heller konsentrere deg om andre deler av driften kan du engasjere profesjonell fotograf. Vi anbefaler særlig å sjekke ut sosiale medier som har blitt en plattform hvor fotografer markedsfører seg for oppdrag.
9. Skriv informative produktbeskrivelser
Mangelfulle produktbeskrivelser er like ødeleggende for nettbutikken din som dårlige bilder. De fleste kundene dine forventer å finne all informasjon på nettet, og vi anbefaler at du lager et malverk for produktbeskrivelse som er lett å lese. Bruk denne for alle produktene slik at kunden kjenner seg igjen når den skal vurdere kjøp av andre produkter i nettbutikken din.
Selger du flere merker av samme vare kan du legge til en funksjon som gjør at kunden kan sammenligne disse mot hverandre.
10. Sett opp markedsplan og budsjett
Det finnes ikke noen “quick fix” for å rekruttere kunder til nettbutikken din. To tiltak som hjelper deg på veien er å utarbeide markedsplan og budsjett.
Antageligvis endrer konkurransesituasjonen seg raskt og ofte i uventede retninger. Vær forberedt på å lage en markedsplan som du kan justere. Vi anbefaler at du ikke binder deg til leverandøravtaler som strekker seg over mange år, da du raskt kan havne opp i situasjon der leverandørens produkter ikke er relevant lengre.
Det er krevende å drive nettbutikk uten å bruke penger på annonsering. Basert på konkurransesituasjonen vil betal-per-klikk kampanjer variere til alt fra småbeløp til tusenvis av kroner i måneden. Erfaringen vår med annonseverktøyene til Google og Facebook er at det er en øvelse i testing og justering.
Skal du annonsere på nettet vil Google fra 2018 blokkere annonser i Chrome som ikke oppfyller de nye kravene til Better Ads Standards. Les mer om dette i artikkelen vi skrev tidligere.
11. Lag en plan for logistikk og kundeservice
Når kunden har lagt inn bestillingen er tiden kommet for logistikk og kundeservice. Dette vil ta ressurser av deg og det er kjekt å ha ferdige planer og malverk for å håndtere dette effektivt. Du kommer garantert til å besvare spørsmål fra entusiastiske kunder og mye kan løses ved å lage egen side med svar på de mest vanlige spørsmålene.
Du bør også ta stilling til følgende:
- Skal kundene ha mulighet til å ringe deg også, eller kun sende e-post?
- Hvor ofte skal du oppdatere statusen på forsendelsen av varen? Skal du informere med e-post er det lurt å utarbeide malverk.
12. Hvordan skal kunden betale deg?
Det finnes mange ulike løsninger for hvordan kundene kan gjøre opp for seg. Du kan velge mellom Vipps, DIBS Account, CertiTrade, Payson, PayPal, Payer, Klarna og mange andre løsninger. Vi favorisere ikke noen men ber deg sjekke nøye hva de ulike leverandørene tilbyr særlig på hvordan mobilløsningen fungerer. Grunnen er at de fleste kundene dine kommer til å handle via mobilen sin.
Lykke til med å gjøre drømmen din om nettbutikk til virkelighet!
Takk for gode råd!
Takk for hyggelig tilbakemelding!