En bedriftsblogg er en bra kommunikasjonskanal for å styrke merkevaren. Legger du solid arbeidsinnsats i design og innhold vil dette gi bedre rangering i søkemoteren. Flere lesere vil klikke på artiklene dine og kanskje ende opp som kommende kunder. Skriver du blogg kan du kommunisere direkte med leserne dine når de svarer i kommentarfeltet. Dette gir deg mulighet for å skape et langvarig kundeforhold hvor du sprer kompetansen din med nyttige tips om de produktene du selger.
1. Sett opp en plan og hensikt med bloggingen din
Bestem hvor ofte du skal publisere på bloggen din og hvilke emner du skal skrive om. Dette er det viktigste å tenke på fordi du mister lesere ved å skrive om uinteressante emner og ha få publiseringer. Tenk nøye gjennom hvilke kanaler du skal bruke for å promoterere blogginnleggene dine. Ønsker du å bruke sosiale medier som Facebook eller Instagram, eller betalt plassering med Google Adwords. Gjør deg opp en mening om hvilken handling leseren skal utføre etter å ha lest blogginnlegget ditt. Skal den klikke seg inn på kjøp av et produkt eller melde seg opp på et nyhetsbrev?
2. Skriv blogginnlegg som vekker interesse
Har du satt opp en grundig plan for hva du ønsker med blogginnlegget vil skriveprosessen bli lettere. Skriv om emner du behersker og ikke minst innenfor bransjen virksomheten din representerer. Husk at leserne dine er nysgjerrig på bloggen fordi du formidler kunnskap om et område de søker svar på. Les også vårt tidligere blogginnlegg for hvordan skrive bloggtekster.
3. Evaluer blogginnlegget
Når du har publisert blogginnlegget kan du evaluere dette gjennom analyse. Ved hjelp av Google Analytics kan du se hvilke blogginnlegg som har gitt best spredning og flest klikk. Husk å sjekke hvor trafikken kommer fra. Dette gir deg svar på om du bør prøve nye kanaler å promotere blogginnleggene dine på. En slik analyse kan virkelig forbedre neste blogginnlegg og å oppnå større effekt.
Ønsker du å komme i gang med blogging?
Installer WordPress via vår enkle guide og vær i gang med bloggingen på noen minutter.
Les Loopia sine råd om hvordan du starter en blogg med WordPress (svensk artikkel)
Én kommentar til «Tre tips til deg som ønsker å starte en bedriftsblogg»