Et flertall av dagens forbrukere søker etter lokale bedrifter på nettet. Driver du en lokal bedrift, trenger du ikke låse deg selv i tradisjonelle markedsføringsmetoder som postkassereklame eller avisannonsering, det er like enkelt å gå online og fortsatt nå samme målgruppe.
Nedenfor presenterer vi fem måter du kan markedsføre din lokale virksomhet på nettet. Lykke til!
1. Få bedriften å synes på nettet
Registrer virksomheten din på Google My Business. Det gjør det enklere for dine kunder å finne deg både i virkeligheten og på nettet ettersom du synes bedre i Google’s søkemotor og dessuten får en markør i Google Maps som plasseres ut på samme sted som din fysiske adresse.
Tenk også på at et stort antall av alle lokale søk skjer fra mobilen. Gjør hjemmesiden anpasset til mobiler og se til at kontaktdetaljer og en lenket veibeskrivelse tydelig vises i søkeresultatet.
2. Synes du i ditt lokalområde?
Bli synlig hver gang noen i ditt lokalområde søker på Google etter dine tjenester eller produkter. Med hjelp av Google AdWords velger du hvilke søkeord du vil at din annons er koblet til og hvilke kunder annonsen skal vises for. Det hjelper deg att nå en målgruppe som allerede er interesserte av det du tilbyr når de ser din hjemmeside.
Tenk på at alt innehold på hjemmesiden må være relevant for søkeordet. Med AdWords betaler du for hvert klikk på din annonse. Velger du å synes på søkeord som ikke er direkte relevante til din virksomhet finnes det en risiko at kunden havner feil, og da får du antagelig ingen inntekt som dekker kostnaden for klikket.
3. Registrer din virksomhet på anmeldelsesider
Koblingen mellom positive forbrukeranmeldelser og økt salg er sterk. Du kjenner sikkert igjen deg i å oppleve ett varemerke som mer troverdig om noen du kjenner har snakket godt om det. Det kan derfor være en god idé å være med på anmeldelsesider som for eksempel Trustpilot.no.
Du kan også oppmuntre dine kunder til å skrive anmeldelser om din virksomhet online ved å for eksempel tilby rabatter eller belønninger som takk. Anmeldelsene må selvsagt være ekte og upartiske for at de skal bidra med noe positivt.
4. Utnytt sosiale medier
Ikke vær redd for å markedsføre deg i sosiale medier. Det er en veldig kostnadseffektiv metode der du også kan rette dine annonser til lokale kunder. Psst! Sjekk Loopia på Facebook!
En ting til som er bra med sosiale medier er hashtags, det vil si søkeord med symbolet # foran som først og fremst forekommer på Twitter og Instagram. Hashtagger du for eksempel byen der du har din bedrift er meget sannsynlig at noen som bor i byen ser innlegget ditt.
5. E-postmarkedsføring
Med nyhetsbrev og kampanjeutsendelser via e-post får du muligheten å markedsføre din virksomhet og samtidig informere kundene dine om de aller seneste nyhetene. Du velger selv hvilke som ska få mail og det innebærer at du for eksempel kan velge å bare sende det til kunder i nærområdet.
For å få tak på disse kundene behøver du samle inn både deres e-post og adresse, ved å for eksempel publisere et formulær på din hjemmeside der kunden registerer seg som mottaker av dine nyhetsbrev. Hver nøye med å alltid informere kundene om at deres kontaktuppgifter kan komme til å brukes til markedsføring.
Et skjema for nyhetsbrev kan du enkelt få på plass med hjelp av Get a Newsletter – en nyhetsbrevstjeneste som inngår i alle våra webhotellpakker på Loopia. Les mer om Get a Newsletter »