Hjemmeside versus Facebook – derfor trenger du begge deler

De fleste av følgerne dine på Facebook ser aldri innleggene dine. Les fire argumenter til for hvorfor selskapet ditt trenger hjemmeside.

De fleste av følgerne dine på Facebook ser aldri innleggene dine. Les fire argumenter til for hvorfor selskapet ditt trenger hjemmeside.

I dag forventer alle at selskapene har hjemmeside og er på Facebook. En undersøkelse Visma gjorde i Sverige viste at halvparten av svenske bedrifter ikke har hjemmeside.

Ni av ti svenske forbrukere søker først på nettet for å kjøpe varer og tjenester fremfor Facebook og andre mediekanaler. Derfor bør du opprette hjemmeside snarest, for vi tror de norske forholdene er likt som de svenske.

1. De fleste av Facebookfølgerne ser ikke innleggene dine

I 2007 lanserte Facebook muligheten for å opprette selskapssider. Med dette kan virksomheten din publisere ubegrenset antall oppdateringer som du kanskje tror, og håper, at alle får med seg. I følge undersøkelser gjort av Ogilvy er det mellom 2%-6% av følgerne som ser innleggene virksomheten din publiserer. Det vil si færre konverteringer, leads og kunder.

2. Nyhetene har lengre holdbarhet på hjemmesiden

Det du publiserer på Facebook er en ferskvare med holdbarhetstempel. Nyheter forsvinner i mengden av tusenvis av oppdateringer fra andre. Publiserer du ofte kan det være vanskelig for følgerne dine å finne frem det som var interessant for et halvt år siden.

På hjemmesiden din kan du styre informasjonsstrømmen. En sak du publiserte for et halvt år siden kan du legge øverst i bloggen din slik at nye besøkende kan ha gleden av den.

3. Google gir Facebooksiden din liten oppmerksomhet

En Facebookside synes ikke like bra i Googles søkeresultat som hjemmesiden din. Du kan teste selv ved å søke etter noe som ikke er et selskapsnavn eller varemerke. Hvor mange av søkeresultatene er relatert til Facebook og andre sosiale medier?

Publiserer du innhold på hjemmesiden som dekker relevante søkeord og fraser, øker du sjansen for at hjemmesiden din rangeres høyere i Googles søkeresultat.

4. Du har full kontroll over varemerket ditt med egen hjemmeside

I Facebook har du begrenset mulighet til hvordan varemerket ditt presenteres. Du kan legge inn logo og profilbilde, men hele det grafiske uttrykket er det Facebook som styrer. Med egen hjemmeside har du kontroll på hvordan grafisk uttrykk og budskap skal tilpasses varemerket for å tiltrekkes kunder.

5. Facebook kan endre reglene når som helst

Du må være oppmerksom på at Facebook har full kontroll på alt du publiserer, og de kan gjøre hva de vil med innholdet. De kan også endre reglene for markedsføring som kan ha konsekvenser for selskapet ditt.

…men trenger selskaper ditt en Facebookside da?

Ja, det mener vi. Facebook har enormt mange brukere som daglig er innom denne kanalen. Potensielle kunder som du ikke må se bort i fra. En suksessfull kombinasjon er en hjemmeside og Facebookside, hvor du i tillegg putter penger i annonsering på Facebook og Google. Mange bedrifter har oppnådd god synlighet med små budsjetter, det er bare å være litt smart og taktisk.

Slik oppretter du en hjemmeside

Vi i Loopia tilbyr en rekke prisbelønte verktøy for enkelt å opprette hjemmeside. Verktøyene er tilpasset ditt eget ferdighet og ambisjonsnivå. Du kan blant annet velge mellom WordPress og Joomla!, eller vårt eget Loopia Sitebuilder. Har du noen spørsmål er supporttjenesten fritt tilgjengelig alle dager, også på helligdager.

Del dette innlegget:

Én kommentar til «Hjemmeside versus Facebook – derfor trenger du begge deler»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vi er her for deg hver eneste dag

Hvis du trenger hjelp, er vårt prisbelønte supportteam tilgjengelig hele året for å svare på spørsmål via telefon, e-post, chat og sosiale medier.

Kontakt oss