Fordeler med Virtual Reality (VR) for bedriftsmarkedet

Virtual Reality (VR) er snakkis om dagen og mange forbinder dette med et leketøy. I 2016 begynte veksten for VR-briller å ta av særlig for spillkonsoller, og årsaken er at det er her størstedelen av utviklingen foregår. Men visste du at det er fantastisk verktøy for bedriftsmarkedet og ikke minst hjemmesiden din? La oss beskrive fire fordeler med Virtual Reality (VR) for bedriftsmarkedet, men først en forklaring på hva Virtual Reality (VR) er.

Hva er Virtual Reality (VR)?

Virtual Reality (VR) er en teknikk som gjør det mulig å oppleve et miljø uten å være fysisk tilstede. Du har på deg et sett med VR-briller, ofte tilkoblet øretelefoner, som viser en skjerm i form av et stereoskopisk apparat. Dette gir deg både syns- og lydintrykk som muliggjør den virtuelle virkeligheten. Det spennende med VR-brillene er at du kan bevege hodet, til alle kanter, uten å bryte illusjonen. Selve “illusjonen” kan du ta opp selv både med avansert utstyr men også via app på telefonen din. Du kan leie en filmfotograf, godkjent av Google, til å skape en virtuell virkelighet av bedriften din i Google Maps. Som du skjønner er det her mulighetene er tilstede for deg i bedriftsmarkedet.

1. Den bedriften som er først ute får mest oppmerksomhet

VR-briller er fortsatt i introduksjonsfasen og er i ferd med å erobre massemarkedet. Tidspunktet for å få tiltrekke seg masse oppmerksomhet i form av markedsføring og pr er nå.

2. Har ikke kunden din mulighet til å besøke deg akkurat nå? Legg til rette for et virtuelt besøk da.

Se for deg en bilbutikk hvor kunden din kan kikke på bilparken når som helst på døgnet? Eller du driver en kafé hvor gjestene dine kan ta en kikk i lokalet og la seg friste av kakefatet. Legg på lyd fra kafé-stemmingen gjennom dagen og du kan virkelig imponere fremtidige gjester. Tenk at du arrangerer guidede fjellturer. Gjør opptak av turopplevelsene og la kundene få innblikk i hva de kan oppleve av spektakulær natur.

3. Gjennomfør priskampanjer i virtual reality

Du er en hotelleier. La kunden ta en kikk på de ulike rommene. Som hotelleier kan du der og da gi en status på pris. Er kunden innom et dobbeltrom dukker det opp banner som opplyser om pris på suite. Mulighetene er mange til hvordan du kan øke salget gjennom virtual reality.

4. La kunden ta del i produktutviklingen

La oss si du er arkitekt og har fått i oppdrag å tegne et hus for en familie. Istedenfor at kunden må forholde seg til ark med plantegninger kan man ta turen inn i huset. La kunden kjenne på romfølelsen. Innspill og korrigeringer til hvordan huset skal bygges vil bli mere presist til glede for arkitekt og kunden.

Artikkelen er opprinnelig skrevet på svensk av Johan Lundberg men tilrettelagt av Loopia.

Johan Lundberg er forhandler for Loopia webhotell og har arbeidet med digital kommunikasjon siden 90-tallet. Han tilbyr foto- og webtjenester for små og mellomstore bedrifter, og har spesialisert seg på Google Maps Street View. www.hped.se

Del dette innlegget:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *