FAQ-side slik skaper du blide kunder

En god utført FAQ-side sparer tiden for de som skal svare på spørsmål, men også for de som søker svar.

FAQ-side er en effektiv måte å håndtere spørsmål fra kunder på. Slike sider sparer tiden for de som skal svare på spørsmål, men også for de som søker svar.

Hvordan du skaper en god FAQ-side tipser vi deg i denne artikkelen.

 

1. Samle inn data

Det første du trenger å gjøre er å kartlegge hvilke spørsmål FAQ-siden din skal besvare. Du bør ta stilling til følgende:

  • Hvilke spørsmål stiller kundene dine mange av?
  • Hvilke utfordringer kan kunden ha som den ikke er klar over?
  • Hvordan kan du fremheve bedriftens styrke i besvarelsen?

Ta en prat med kollegaer som jobber med produkter og tjenester. Har bedriften egen supportavdeling bør du starte der først for de er jo i daglig kontakt med kunden.

Du kan også gjøre en søkeordsanalyse på bedriftens egen nettside, og ut i fra funnene kartlegge spørsmål som kan legges til i FAQ-siden.

2. Kategoriser innholdet

Utfordringen med FAQ-side er at det samles inn store mengder informasjon på liten plass. Av den grunn er det viktig at du organisere innholdet slik at besøkende raskt og enkelt finner svar på spørsmålene.

Skap en god struktur ved å sortere spørsmålene for deretter dele de opp i kategorier. En type kategori kan være ut i fra bedriftens produkter. Fordelen at dette gir god oversikt over innholdet.

Erfaringen vår med FAQ-side er at kundene noen ganger formulerer spørsmålet sitt annerledes en det som er skrevet i FAQ’en. Da er det kjekt at tekstene har relevante søkeord slik at man kan søke seg frem til informasjonen.

3. Skriv enkelt og tydelig

Et godt språk i FAQ’en fører til færre henvendelser i form av telefon og e-post. Formuler tekstene i et enkelt og tydelig språk. Det gir en god leseropplevelse å legge til linjeskift etter hver tredje linje.

Ta også i bruk rubrikker og punktlister der det passer seg i teksten. Forsøk å unngå kompliserte faguttrykk og gjentagelser i teksten.

4. Optimaliser teksten for Googles søkemotor

En FAQ-side kan hjelpe nettsiden din å rangere høyere i søkeresultatene. Forsøk å lenke svarene både internt og eksternt. Ta utgangspunkt i søkeordanalysen du gjorde i første omgang og legg til relevante søkeord og fraser både i spørsmålene og svarene.

Vær spesielt oppmerksom på at innholdet er unikt. Tar du snarveien og kopierer innholdet risikerer du at Google flagger dette som “duplicate content”. Følgen er at nettsiden din får dårligere rangering i søkemoteren til Google.

5. Skap et god design for FAQ-siden

En slik side skal ikke skille seg ut fra resten av nettsiden. Den er like viktig som de andre, og den må gi en god brukeropplevelse. Får ikke de besøkende svarene de søker etter kan det ende med at de skifter til den argeste konkurrenten din.

Består siden av mange spørsmål kan du sammenstille spørsmålene slik at når leseren klikker på spørsmålet ekspanderer svaret. Se hvordan vi har designet denne FAQ-siden

Gjør du det enkelt for brukerne dine å dele innholdet i sosiale medier kan dette gi positive ringvirkninger

6. Oppmuntre andre til å dele innholdet

Gjør det enkelt for dine besøkende å dele innholdet i sosiale medier. Er du heldig skaper dette god trafikk og bedriften din kan bli nevnt i ulike brukerforum og statusoppdateringer.

7. Gjør det enkelt å kontakte deg for feedback

Det kan hende at leseren ikke finner de svarene de søker etter. Gjør det enkelt å kunne gi tilbakemelding på hva som mangler, eller trenger å forbedres. Dette kan være en e-postadresse, chatfunksjon, eller kontaktskjema.

8. Oppdater FAQ’en regelmessig

En utdatert FAQ-side er som å be om at besøkende skal ta turen til konkurrentene dine. Vurder alle tilbakemeldinger nøye. Når oppdatering er utført kan du for eksempel informere om dette i neste nyhetsbrev eller på Facebooksiden din.

Del: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 kommentarer til “FAQ-side slik skaper du blide kunder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *