E-post som kommunikasjonskanal er fortsatt veldig populært og anvendelig i følge Norsk Mediebarometer. Helt siden vi på nittitallet startet med e-post bruker 68% av den norske befolkningen dette daglig.
Enten du er arbeidsgiver eller arbeidstaker kan du ikke basere kommunikasjonen på meldingstjenester ene og alene. Disse er fortsatt i sin spede begynnelse som trenger både utvikling og distribusjon før de er på høyde med funksjonene til e-post. Du er avhengig av e-post for å løse administrative og markedsføringsoppgaver. I Loopia har vi sjekket ut markedsføringstrender for 2017 for hvordan du kan forbedre e-post bruken din. Her er syv tips som garantert vil hjelpe deg på vei:
1. Sett deg ett klart mål med hva du ønsker å oppnå
Definer hovedmålet før du skriver teksten. Budskapet ditt vil bli tydeligere og du vil lettere kunne skrive hva du ønsker å oppnå. Eksempel på mål kan være å lede mottakeren til en kampanjeside ved å klikke på en knapp i e-posten. Da må du skrive en tekst som motiverer mottakeren til å klikke på knappen.
2. Skriv teksten i en personlig form
Du får høyere leserfrekvens om teksten i e-posten er rettet personlig. Mottakeren føler at du snakker direkte om teksten er skrevet som et “personlig brev”. Legger du til mottakerens navn i toppen av teksten, som for eksempel “Hei Anna”, spisser du den enda mer.
3. Legg arbeid i å skrive et godt emne
Emneraden er det første mottakeren ser og er avgjørende for at mottakeren skal lese teksten eller ikke. Unngå den lettvinte løsningen med “clickbaits” for det irriterer mottakeren. De aller fleste “clickbaits” svarer heller ikke til forventningene som gis når teksten leses. Hvis du ikke vet hva “clickbaits” er kan vi gi deg et eksempel: “Erik ønsket seg en sykkel – du aner ikke reaksjonen til alle rundt han da han åpnet gaven”.
Du skal også unngå for generelle emner som “Månedens nyhetsbrev” fordi det sier ingenting. Skriv heller et emne som er tilpasset det teksten handler om. Da vil du fange interessen til mottakeren og motivere til å lese e-posten. Har du en kollega kan du teste om emnet du har skrevet motiverer til å åpne e-posten.
4. Send e-post på ulike ukedager
Undersøkelse viser at det er ukedager som er bedre å sende e-post på enn andre. I følge firmaet CoSchedule, som rådgir innenfor digital markedsføring, har de kommet frem til at tirsdag, onsdag og torsdag er de dagene man mottar flest e-poster. Sender du e-post heller på mandag eller fredag er sjansen større for at den blir lest. Du kan også sende e-post på lørdag og søndag. Dette er dager hvor man i ro og mak leser e-poster og stor sjanse for at den får oppmerksomhet. Teksten kan du skrive på arbeidsdagen og deretter aktiverer funksjonen som automatisk sender ut på en spesifikk dato og tidspunkt.
5. Send e-post kun til de som vil ha
Ta hensyn til mottakerens innboks. Du skal behandle denne slik du vil at andre behandler din. Det vil si at du sender e-post kun til de som ønsker å motta e-post fra deg. Gjør du noe annet mister du troverdighet og skader merkevaren din. Ikke kjøp e-postlister fra firmaer som selger dette. Bruk heller egne kommunikasjonskanaler og markedsføringstiltak for å rekruttere mottakere. Eksempler på tiltak er egen nettside der man kan legge igjen e-postadresse eller kampanjer på Facebook.
6. Finn årsaken om hvorfor mottakeren slutter å lese e-posten
Du må finne årsaken om færre mottakere klikker seg inn på artiklene fra nyhetsbrevet. Det kan være så enkelt som at emnet du skriver ikke fanger oppmerksomheten. Mere jobb er det om selve teksten er skylden til leserflukten. Bruker du Google Analytics kan du sjekke hvilke artikler som er populære og hvor lang tid lesere ser på artikkelen. Dette kan hjelpe deg mye i å forstå lesemønsteret til mottakeren. En annen årsak kan være at du sender nyhetsbrev for ofte. Da må du prøve deg frem med lengre intervaller mellom utsendelsene.
7. Unngå å bli klassifisert som spam
Det er viktig for virksomheten din å ikke bli klassifisert som e-postspammer. Faren er at domenenavnet ditt kan bli svartelistet hos sentrale e-postleverandører. Dermed vil ikke mottakeren få e-postene du sender. Vi anbefaler at du har et tydelig avsendernavn, ikke spesialtegn i emneraden og en balanse mellom tekst, bilder og linker i teksten.
Alle mottakere er ulike
Vi i Loopia sitter ikke på fasiten hvordan du utformer den perfekte markedsføringskampanjen i en e-postutsendelse. Du må regne med å bruke tid på testing og med den erfaringen det gir finne formen som fungerer best. Vi anbefaler at du leser artikkelen om hvordan du skaper en proff e-postadresse for virksomheten din. Denne kan være en god start for deg som ønsker å etablere virksomhet og starte med e-postmarkedsføring.
Sjekk ut Loopias Nyhetsbrevtjeneste
Bestill LoopiaDNS eller webhotell for å starte med proffe nyhetsbrev. Med disse løsningene sender du kjapt og enkelt nyhetsbrev til kundene dine. Les mer om nyhetsbrevprogrammet vårt Get a newsletter
Én kommentar til «Syv tips for å forbedre e-postmarkedsføringen din for 2017»