Har du mottatt e-post med informasjon om at domenenavnet ditt må betales omgående for at det ikke skal bli slettet? Vær oppmerksom fordi du antageligvis er utsatt for svindelforsøk.
Kriminelle forsøker oftere enn før å lokke til seg penger fra domeneeiere. Ved å sende faktura som er lik en ubetalt faktura som har kort tidsfrist på forfallsdato ønsker de å stresse deg til å betale.
Hvordan unngår jeg å bli svindlet?
- Kontakt leverandøren din av domenenavnet for å sjekke om du har betalt fakturaen. Da vil du raskt oppdage at du er utsatt for svindelforsøk.
- Les hele teksten i e-posten. I slike svindelforsøk står det nederst i e-posten at dette er et tilbud og du ikke skylder penger i det hele tatt. Dette avsnittet håper de kriminelle at du ikke skal lese.
- Søk informasjon på nettet om avsenderen. Du kan finne relevant informasjon og kanskje se at andre har blitt utsatt for liknende svindelforsøk.
- Ha en konto hvor alle domenenavn er samlet. Dette gjør det enklere for deg å holde oversikten og administrere alle domenenavnene dine. Les denne guiden om hvordan du flytter domenenavn til Loopia.
Hva gjør jeg hvis jeg er forsøkt svindlet?
- Ikke betal fakturaen. Selv om forfallsdatoen er kort skal du ta det med ro og kontakte leverandøren din av domenenavnet for å sjekke dette
- Ta vare på fakturaen og e-postkorrespondanse. Denne kan du få brukt for senere om du ønsker å politiannmelde svindelforsøket.
- Bestrid fakturaen. Klager du på fakturaen kan den heller ikke sendes til innkasso. Les Forbrukerrådets tips for hvordan du bestrider faktura.