Produktbeskrivelser som øker salget til nettbutikken din

Du kan øke omsetningen ved å skrive gode produktbeskrivelser
Du kan øke omsetningen ved å skrive gode produktbeskrivelser

Produktbeskrivelser for nettbutikken din er ikke vanskelig å skrive. Ofte ønsker man å beskrive alle produktfordelene. Faren med mye tekst er at den potensielle kunden din kan ha mistet interessen lenge før teksten er ferdiglest. Hva fører det til? Labert salg!

Utfordringen er å fatte seg i korthet slik at du holder oppmerksomheten til kunden. Vi har listet opp 9 tips som kan hjelpe deg med å skrive gode produktbeskrivelser.

 

1. Forklar enkelt og tydelig

Anvend et produktspråk uten avanserte fagord og beskrivelser for å holde interessen. Forsøk å dele opp teksten med rubrikker og punktlister slik at leseren kan skanne seg gjennom. Husk også regelen med tre linjer, så avsnitt slik at leservennligheten blir best mulig.  

 

2. Vær kortfattet

Skriv teksten så kort som mulig og gå rett på sak. På nettet skumleser kunden gjerne nettbutikker så forsøk å bruke maks tre ord i tittelen, og to avsnitt.   

 

3. Beskriv det viktigste først 

Igjen, gå rett på sak og beskriv det viktigste først. Ikke skriv lange tekster der du skal “varme” opp kunden i håp om at dette øker omsetningen. Du har ikke mange sekundene på deg før den potensielle kunden leser videre eller hopper til konkurrenten din.   

 

4. Skriv personlige produkttekster 

For å skrive personlige produkttekster skal du se for deg kunden din i en fysisk en-til-en samtale. Sett deg inn i situasjonen der kunden kommer inn i butikken og du innleder med å fortelle om produktet. Bruk tiltaleformen “du” til kunden og “jeg” om deg selv.  

Kjøp webhotell hos Loopia med WooCommerce inkludert for kun kr 79 per måned


5. Beskriv produktets fordeler 

Prioriter først i teksten fordelene med produktet og den nytten det gir kunden. De tekniske funksjonene kan du liste opp etterpå i en oversiktlig tabell. Husk at du skal selge både et produkt og en opplevelse.  

 

6. Optimer teksten slik at Google lettere finner den 

Finn ut hvilke søkeord og fraser målgruppen din anvender når de shopper. Du kan bruke gratisverkøyet Google Trender for å skaffe deg denne oversikten. Når analysen er gjort må du skrive produkttekster som svarer på søkeordene og frasene.

Viste du at resultatene fra organisk søk kan skape mye mer trafikk enn betalte søk (annonser)? En del kommentatorer mener at så mye som 80% av omsetningen tilfaller organisk søk. 

Les mer om søkemotoroptimalisering

 

7. Unngå skryt 

Ikke bruk beskrivelser som “fantastisk funksjonalitet” eller “utmerket passform”. Dette sier ingenting om fordelen til produktet. Beskriv heller funksjonene og de fordelene det gir. Som vi skrev tidligere er det viktig å skape en god brukeropplevelse.

La oss gi deg et eksempel: “De håndsydde skinnsetene (funksjon) gir en god komfort (fordel) for alle passasjerene.

 

8. Korrekturles produktteksten 

Kort sagt, jo flere slurvefeil jo dårligere kundeopplevelse skaper du.

 

9. Ikke stjel produktbeskrivelser fra konkurrentene dine

Blir du fristet av denne lettvinte løsningen eksponerer du deg for en rekke farer. Antageligvis googler konkurrentene dine deg hele tiden, og plagiatet ditt blir raskt bli avslørt. Dette kan igjen medføre søksmål mot deg.

En annet moment er at kunden også sikkert merker plagiatet fordi de også googler deg og konkurrenten dine. For hva tenker kunden om nettbutikken din om de mener du jukser? Da regner de med du kan snyte dem også.

Hos Loopia kan du registrere domenenavnet til nettbutikken din for kun kr 99 per stykk

 

Kom i gang med nettbutikken din hos Loopia

La nettbutikk-drømmen din gå i oppfyllelse med produkter fra Loopia. Vi tilbyr de mest brukte løsningene til konkurransedyktige priser. Alle løsningene har en rekke ferdige designmaler, tillegg og ekstra funksjoner.

Skulle du trenge assistanse er den norske supportavdelingen vår åpen hver eneste dag hele året fra klokken 0700-2100 (hverdag) og 11-15 (helg). Les mer om da vi nok en gang ble kåret til Årets Servicedesk 2017!

Les mer om nettbutikkløsningene våre

Del dette innlegget:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vi er her for deg hver eneste dag

Hvis du trenger hjelp, er vårt prisbelønte supportteam tilgjengelig hele året for å svare på spørsmål via telefon, e-post, chat og sosiale medier.

Kontakt oss