Intervju med Loopia-forhandler: Webdesigner snakker om knapper, spaker, lidenskap og historiefortelling

Dette er første del i en serie intervjuer med forhandlerne våre. Vi håper du vil få et godt innblikk i hvordan de jobber, og at du selv blir inspirert til å jobbe med hjemmesider og netthandel. Denne gangen er det tid for gutta i Tonic Design AS.

bjorn-joystick2_1000

Hvem er dere og hva slags forhold har dere til Internett?

Teknologien vi har i dag er fantastisk! Jeg vokste opp uten internett, og det kan jeg ikke anbefale noen, ler Bjørn Isaksen, kreatør i Tonic Design. Han lager nettsider for alt fra store konsern til bedriften på hjørnet.

Noen vil si at det hadde sin sjarm, fortsetter han. Det å sykle til platebutikken på begynnelsen av 80-tallet, be mannen bak disken om å sette på siste albumet til Depeche Mode, få på seg øreklokker og stå der, skulder til skulder med sidemannen, som hørte på Iron Maiden. Hvis man var så vågal at man okkuperte plassen i 20 minutter, måtte man be om å få snudd platen. 

Kanskje har vi også mistet noe, men se på mulighetene nettet har gitt. Alle kan bli entreprenører, fotografer, webdesignere, artister, butikkeiere, markedsførere, og nå ut til et publikum.

Men teknologien gir deg ikke talent. Det vi pleier å si i Tonic er at det alltid vil komme det neste nye innen web og kommunikasjon, men det viktigste vil fortsatt være å finne de gode ideene, forme et budskap og skape det riktige designet for kundens identitet.

Synthesizeren ga flere av mine ungdomsidoler muligheten til å produsere revolusjonerende lyder vi aldri hadde drømt om at vi skulle høre. Og musikken kunne lages uten å ha med en gitarist, bassist og trommeslager. Kritikken fra musikkjournalistene, og til dels fra noen av mine venner, gikk på at det bare var å trykke på noen knapper – at det ikke krevde talent. Dette var ikke tilfelle da, og det er ikke tilfelle nå, med hverken Alan Walker, Röyksopp eller Susanne Sundfør, for den saks skyld. Man må kunne bygge fengende eller komplekse melodilinjer og/eller skrive interessante tekster. Bortsett fra noen one hit wonders, med overbevisende markedsføringstaktikk, har suksess alltid handlet om at noen har sittet i dager, uker og måneder og finpusset et arbeid de elsker å gjøre. 

Fortell litt om Tonic!

Tonic er Anders, Tomas og Bjørn. Vi holder til på St. Hanshaugen i Oslo, og bistår våre kunder med alt fra logo- og profilprosesser til design og utvikling av konsepter, annonser, brosjyrer og nettsider. For oss er det viktig å styrke våre kunders identitet og posisjon i markedet. Vi jobber med å forenkle det komplekse, og bidra til et tydelig visuelt språk. På web tilbyr vi alt fra WordPress til avanserte webapplikasjoner for desktop og mobil.

bjorn_commodore2_1000

Hva er det viktigste rådet dere kan gi en kunde som skal skaffe seg en nettside?

Start med hva du ønsker å si. Vi ser veldig ofte at kunder har store mangler i forhold til hva de ønsker å kommunisere. Det å ha et moderne nettsted, med alt det som kreves i dag, søkemotoroptimalisert, mobiltilpasset, integrert med sosiale medier osv. – det gir deg ikke en konkurransefordel. Det plasserer deg kun på nivå 0. For å hevde deg kreves historiefortelling, altså en historie om din identitet og klare verdiforslag – hvorfor skal kunden velge deg fremfor noen andre. Ønsker du en nettløsning som virker, som skaper trafikk og som konverterer til salg, så er det klokt å starte her.

Utdyp dette med å fortelle historie, det hørtes interessant ut!

Når vi snakker om historiefortelling, så er det ganske langt fra “det var en gang…”. Det gjelder å komme raskt til poenget. På slutten av 90-tallet skulle alle fortelle malende historier i såkalte Flash-introer på nettsiden. Og noen hadde fjernet “skip intro”-knappen for å tvinge besøkende til å se hele den 30-sekunders lange animasjonen.

Det blir litt det samme som i dag, hvor vi ser at mange bedrifter ønsker seg en presentasjonsfilm som de kan legge på nettsiden og bruke i møter. Og man kan gjerne lage film, men har man tenkt over om det samme kunne blitt sagt raskere og mer effektfullt som tekst på nettsiden eller muntlig i møtet?

Det å raffinere bedriftens fordeler og tilbud til noen få korte setninger, som i tillegg til å gi essensiell informasjon gjerne bør ha en spissfindighet, det er noe vi i Tonic mener det er verdt å bruke tid på. Historien du vil at kunden skal sitte igjen med er bygget opp av mange elementer, og er ofte underbevisst. Det kan være fargene, bildebruk, typografien, i tillegg til ordene. Alt dette sier noe om identiteten.

Hva er Tonic sin styrke og fordel overfor sine kunder?

At vi bryr oss. Helt klart! Vi tror det er viktig for kundene at vi utfordrer dem, gir råd og følger dem opp slik at de får den oppmerksomheten de ønsker og fortjener. For oss er det helt essensielt at kundene våre får nettløsninger som jobber optimalt, og da må ting gjøres i riktig rekkefølge. Det tekniske er selvfølgelig tatt hånd om, men som jeg var inne på, nettsiden er kun holderen for budskapet og vi jobber grundig med dette uavhengig av hvilken kanal det skal fortelles i.

referanser-kollasj2_1000

Hvorfor valgte dere Loopia?

Som designere og kommunikatører liker vi at teknikken “bare fungerer”. Det samme gjør kundene våre. For oss er Loopias gode miks av furnuftig pris, god stabilitet, høy sikkerhet og knallbra support akkurat det som skal til for at vi med hånden på hjertet kan anbefale en hostingleverandør for kundene våre.

Hva ser dere på som det “hotteste” i bransjen akkurat nå?

«Mobile first» har lenge vært et uttrykk, men først nå begynner det å gå opp for mange. I dag surfes det mer på mobilen enn på andre enheter og det er derfor blitt superviktig å tilby kunder og besøkende en så god mobilopplevelse som overhode mulig. Nei, det er ikke nok å ha en responsiv nettside. Ofte er disse designet for desktop, og så stabler man om for å få plass til de samme elementene på mobilvisningen. Det blir fort halvhjertet. Skal man nå ut til publikummet sitt er det viktig å ta dette på alvor.

Og det siste spørsmålet, hva tror dere om fremtiden, og hva blir det store de neste årene?

Robotene overtar, sies det. Musikk komponeres nå av kunstig intelligens. Vi vil garantert se en utvikling på internett og hvordan vi kommuniserer. Uansett hva som skjer, vil mennesker ha behov for å bli engasjert og høre noe ekte. Som jeg har vært inne på, det å vise til gode og troverdige verdiforslag, det å skape relevant innhold, det å vise hvorfor du er bedre enn konkurrentene dine. Vi spår at nettside og landingssider i lang tid fremover vil være midtpunktet i ditt digitale økosystem. Sosiale medier, annonsekampanjer, innholdsmarkedsføring osv. legger seg rundt og peker til nettsiden. Vi tror dessuten at kundene dine blir mer og mer kresne når det gjelder det visuelle. Hvordan ting ser ut er langt på vei like viktig som det som sies. Begge deler må være på plass for å sikre bedriftens ansikt utad, inn i fremtiden.

Jeg ønsker Bjørn og Tonic lykke til og håper at du som leser har blitt inspirert og fått noe å tenke på for dine egne nettprosjekter.

Hvis du trenger hjelp med et nettprosjekt eller markedsstrategi så finner du Bjørn på www.tonic.no/digital eller du kan kontakte oss på Loopias forhandleravdeling på forhandler@loopia.no så kan vi sjekke med en av våre andre 3000+ forhandlere.

Ønsker du å bli forhandler for Loopia? Les mer »

loopia-michael-wedin
Michael Wedin,
Channel Account Manager

 

Del dette innlegget:

Én kommentar til «Intervju med Loopia-forhandler: Webdesigner snakker om knapper, spaker, lidenskap og historiefortelling»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vi er her for deg hver eneste dag

Hvis du trenger hjelp, er vårt prisbelønte supportteam tilgjengelig hele året for å svare på spørsmål via telefon, e-post, chat og sosiale medier.

Kontakt oss