Hvilket tidspunkt er best å publisere i sosiale medier? Vi har ikke fasiten, men erfaringen vår er at noen tider og dager er bedre enn andre. Det avhenger også hvilken bransje, plattform og målgruppen du retter deg mot. Det er utført mange studier på dette. Digital marketing selskapet GoSchedule har sammenstilt 16 studier i en infographic som vi presenterer i denne artikkelen.
Dette er den beste tidspunktet å publisere i sosiale medier
Facebook – den største og mest populære kanalen
Beste dagene
Torsdag – søndag
Beste tidspunktet
0900, 1300 (flest klikk), 1500 (flest delinger)
Facebook anvendes bredt i både mobil og desktop, hjemme så vel som i jobben. Vi anbefaler at du bruker Facebook Insights og Ads manager for å kunne gjøre en grundig analyse av publiseringene og kampanjene dine.
Twitter – kanalen for microblogging
Beste dagene
Onsdag
Beste tidspunktet
1200, 1500, 1700 eller 1800
Twitter brukes ofte som RSS-feed for nyheter som publiseres, særlig blant journalister. Publiserer du pressemeldinger dette en nyttig kanal å bruke. Bruk Twitters eget statistikkverktøy, Twitter Analytics, for å måle effekten av publiseringene dine.
LinkedIn – den profesjonelle kanalen
Beste dagene
Tirsdag – torsdag
Beste tidspunktet
0700, 0800, 1200, 1700, 1800
LinkedIn retter seg mot det profesjonelle nettverket der brukerne ofte er aktive før og etter arbeidsdagen. Analyseverktøyet LinkedIn Analytics hjelper deg å forstå hvilken effekt innholdet du har delt.
Instagram – den raskest voksende kanalen
Beste dagene
Mandag og/eller torsdag
Beste tidspunktet
0200, 0800, 0900, 1700
Siden Instagram ble lansert har den vært en mobil-app. Dette påvirker tidspunkt mye ved at brukerne er aktive når og hvilket tidspunkt som helst. Vi anbefaler deg å publisere utenom arbeidstiden fordi Instagram-brukerne stort sett ikke bruker dette i arbeidstiden.
Google+ – Googles eget sosiale nettverk
Beste dagene
Onsdag
Beste tidspunktet
0900, 1100, 1200, 1300
Google+ er blitt mere et intranett likt Facebook Workplace. Dette var nok ikke helt planen fra Google sin side, men slik har det blitt. Skulle du allikevel bruke dette eksternt så anbefaler vi å publisere før arbeidstid, fordi brukere logger seg inn på Google+ når de kommer på jobb. Bruk Googles eget statistikkverktøy Timing for å dykke ned i tallmateriale.
Les disse innholdsrike sosiale media artiklene vi tidligere har skrevet:
Hjemmeside versus Facebook – derfor trenger du begge deler
Instagrams nyeste funksjoner – har du kontroll på alle tolv?
Velg egen sidemal og få mer ut av bedriftssiden din på Facebook