Å markedsføre sin virksomhet gjennom sosiale medier er lettvint og koster ikke mange kronene. Og hvis du legger til litt tid og kjærlighet på innleggene dine, kan resultatene være veldig, veldig bra. Følg tipsene nedenfor for å komme i gang:
1. Bruk en klar strategi for ditt nærvære i sosiale medier
Bestem når, hvor, hvordan, hvorfor og av hvem alle innleggene publiseres av. I de fleste sosiale medier kan du se statistikk over dine etterfølgere når de er aktive og velge å publisere dine innlegg deretter.
2. Velg sosiale medier etter det du har å gjøre med
Finn ut hvor på nettet din målgruppe befinner seg, og sørg for å holde deg aktiv i de kanalene. Vil du bruke mer enn en kanal så er det viktig at du holder alle kontoene aktive. En inaktiv konto med ubesvarte kommentarer eler gammel informasjon kan gi et dårlig inntrykk som kan skade merkevaren din.
3. Publisere riktig mengde
En vanlig feil som mange gjør, er å legge ut mange innlegg hver dag i den tro at det vil bringe flere tilhengere og engasjement. Det er snarere det motsatte. Hvis du er for aktiv, så blir innleggene dine sett på som spam. Hold deg til en eller maks to innlegg om dagen i sosiale medier. Et unntak er Twitter, hvor du kan publisere flere innlegg om dagen, da Twitter fungerer mer som en “chat” en de andre kanalene.
4. Tilpasse innholdet for hver kanal
Hver kanal har sin egen målgruppe og sin egen måte å uttrykke seg på. Sørg for å justere innholdet i innleggene for hver kanal, selv om det bare gjelder enkelte ord. Dette øker sjansen for større engasjement blant leserne.
5. Være personlig
Snakk til leseren personlig og ikke vær redd for å bruke hverdagsspråk. Dette setter mange pris på og det viser faktisk at det er et levende menneske bak den sosiale media kontoen.
6. Del om deg i stedet for å selge
Prøv å unngå at det satses på ren reklamebudskap. Del heller kunnskap, erfaring, inspirasjon, tips og triks etc. Det er garantert mer verdsatt enn en skingrende “Kom og kjøp!”.
7. Fang oppmerksomheten med bilder
Publiser gjerne innlegg sammen med noen form for media. I dag er alle sosiale medier fylt med mye aktivitet og “bevegelse” som gjør det vanskelig for deg som bedrift å skille seg ut fra mengden. Et bilde eller en video betyr at innlegget ditt er synlig og gir en større sjanse for engasjement enn et innlegg med bare tekst
8. Oppmuntre til dialog
Ved å oppmuntre sine tilhengere til å svare på spørsmål eller delta i innleggene dine påen annen måte, gjør at de kjenner seg som en del av din bedrifts aktiviteter og tilbud.
9. Følg opp innleggene dine
For å se hva slags innhold som fungerer og som ikke, så kan det være en god ide å følge opp innlegg. Noen kanaler har sine egne verktøy som viser statistikk over antall besøkende, klikk, handlinger, etc på respektive innlegg. Finner du innhold som ser ut til å gå hjem med dine tilhengere, så er det klokt å fortsette å publisere den type innlegg fremover.
10. Eksperimentere og våge å skille seg ut
Prøv deg frem med innhold og hvilke kanaler fungerer best for deg. Ikke vær redd for å prøve nye metoder som skiller seg ut fra mengden; det kan ofte være til din fordel med tanke på dagens media støy.
Lykke til!
Følg Loopia på Facebook for å delta i flere tips, triks, nylanseringer og en og annen “nerd-vits» ;).
Bildet er lånt fra Flickr-brukeren Joe the goat farmer og har blitt endret.
Én kommentar til «10 tips til bedrifter som ønsker å markedsføre seg i sosiale medier»