For å lykkes med virksomheten din er det viktig at du helt fra starten av finner en effektiv måte å kommunisere med kundene på. En variant som er verdt å prøve er e-postmarkedsføring. Det blir dessverre mer og mer vanlig med bedragerier via nettopp epost.
For å øke troverdigheten i nyhetsbrevene dine finnes det visse ting du bør tenke på når du skriver. De kommer her:
Bruk relevante og troverdige lenker
Ved å kun bruke relevante lenker som hører til sammenhengen i nyhetsbrevet, øker du ikke bare troverdigheten men også sjansen for fler klikk.
Navngi alltid lenkene i nyhetsbrevene etter hvilken funksjon de har; f.eks “logg inn her” som navn til lenken loopia.no/logg-inn/. Om webadressen og lenkens navn er veldig ulike kan mottakeren bli mistenksom og tro att det er nettfiske, samtidig som spamfilteret reagerer.
La det ta tid å samle et adresseregister
Sørg alltid for at du har mottakerens samtykke innen du sender nyhetsbrev, om ikke så bryter du mot loven. Det tar lengre tid å samle sammen et adresseregister men i det lange løpet er det verdt det. Det er bedre å ha en mindre liste med mottakere men som har interesse for det du skriver, enn en stor liste der ingen riktig tar til seg innholdet. Dessuten er sjansen at din e-postutsendelse oppfattes som nettfiske ikke fult så stor om mottakeren aktivt har takket ja til dine nyhetsbrev.
Respekter avmeldinger
Gjør det enkelt å melde seg av dine nyhetsbrev, og sørg for at alle som melder seg av blir slettet fra adresselisten. Om du ikke tar en avmelding seriøst finnes det en risiko for at mottakeren markerer dine nyhetsbrev som spam (søppelpost) og dette kan til slutt påvirke dine muligheter til framtidige epostutsendelser. Respekter derfor alltid en mottakers avmelding.
Opprett seriøse epostadresser
Send nyhetsbrev fra en seriøs e-postadresse eller nyhetsbrevtjeneste der du kan bruke en profesjonell og tillitsvekkende e-postadresse/avsendernavn. Det utgjør en stor forskjell i hvordan mottakeren oppfatter deg og dine epostutsendelser.
Et tips er å kjøpe ditt eget domenenavn, da får du muligheten å opprette e-postadresser med navnet på bedriften din, f eks anna@firmanavn.no istedet for anna@gmail.com.
Vær dessuten forsiktig med…
…å bruke spesialtegn og store bokstaver i emnefeltet eller sende ut nyhetsbrev som kun innholder bilder eller lenker. Det vekker misstanker om at noe ikke står helt bra til.
Vil du vite mer om markedsføring via e-post?
» 5 grunner til å sende nyhetsbrev via e-post
» 10 tips for deg som sender nyhetsbrev via e-post
Kikk nærmere på Loopias nyhetsbrevtjeneste
Du som er LoopiaDNS- eller webhotellkunde kan raskt og enkelt sende nyhetsbrev til dine kunder med hjelp av Loopias nyhetsbrevtjeneste Get a Newsletter. Les mer om tjenesten på loopia.no/nyhetsbrev eller kom i gang nå ved å klikke på knappen nedenfor.
Bildet er lånt fra Flickr-brukeren Joe the goat farmer.