Søkemotoroptimering for lokale bedrifter – tre tips

En undersøkelse gjennomført i 2015 av Bright Local viser at dagens konsumenter søker på internett etter lokale bedrifter. Det er viktig for deg som driver lokal virksomhet å beherske teknikkene for å nå målgruppen din på nettet. For virksomheten din vil det være et spørsmål i det hele tatt å kunne overleve i dagens marked hvis du ikke behersker dette. Søkeoptimalisering er en teknikk som kan skille deg fra konkurrentene dine. Desto enklere og raskere kunden søker deg opp, desto større øker sjansen for konvertering (salg). Sjekk disse tre tipsene for å komme i gang med søkeoptimalisering:

1. Aktiver en konto for Google My Business

Vi anbefaler at du oppretter denne kontoen. Dette styrker oppmerksomheten til virksomheten din i Google’s univers som søkefelt, Google+ og Google Maps. Med en Google My Business konto kan du oppdatere informasjon om virksomheten din som åpningstider, adresse og link til nettside for å nevne noe. Målgruppen din vil kunne se hvilken karakter og kommentarer eksisterende kunder gir virksomheten din. Desto flere vurderinger virksomheten din har jo høyere rating i søkefeltet til Google. Vi anbefaler at du holder informasjonen om virksomheten din oppdatert til enhver tid i Google My Business.

2. Mobiltilpass hjemmesiden og nettbutikken din

Antall personer som bruker mobilen på nettet øker hver dag. Det er viktig å tilpasse hjemmesiden og nettbutikken din til mobilvennlig form, både for målgruppen din og hvordan virksomheten din blir rangert i søkefeltet til Google. Siden 2015 har Google praktisert å rangere høyere i søkefeltet de nettsidene som er mobiltilpassede.

Du kan teste hvor mobilvennlig hjemmesiden din er med Google’s Mobile-Friendy Test »

Les våre tips for hvordan mobiltilpasse hjemmesiden din. (Svensk artikkel)

3. Søkeoptimere innholdet på hjemmesiden din

Vårt tips er å fylle på med søkeord og fraser som er relevante for virksomheten din for å rangere høyere i Google’s søkefelt. Selger du barneklær i en lokal butikk i Fredrikstad kan du kombinere dette med vanlige ord som barneklær, trøye, parkdress opp mot mer konkrete kombinasjoner av ord som parkdress Fredrikstad og trøye Fredrikstad. Disse kombinasjonene har ikke like stort søkevolum som de andre generelle ordene, men gir virksomheten din allikevel muligheter. Målgruppen din som ønsker å handle barneklær lokalt i Fredrikstad vil få opp virksomheten din i søkefeltet til Google når de søker parkdress Fredrikstad. De vil også kunne se kart over hvor butikken din holder til, åpningstider, nettside og hvor fornøyde kundene er.

Les våre tips om du ønsker å vite mere om hvordan lykkes med markedsføring for lokal virksomhet på nettet? (Svensk artikkel)

Bildet er lånt fra Flickr-brukeren Joe the goat farmer.

Del: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 thoughts on “Søkemotoroptimering for lokale bedrifter – tre tips

  1. Pingback: 10 tips for å friske opp gamle bloggtekster og øke trafikken - Loopia Blogg

  2. Pingback: Fra 2018 blokkerer Google irriterende annonser - her er annonsetypene du skal unngå - Loopia Blogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *