Instagram er en populær applikasjon for å dele bilder og fungerer litt som en dagbok i form av bilder. Appen skiller seg fra andre sosiale medier ved å fokusere på fengslende bilder samtidig som man lar bedrifter spre sitt visuelle budskap.
For å fange oppmerksomheten til dine Instagram-følgere er det viktig at innleggene som du publiserer oppfyller visse kriterier – ta del av dem her nedenfor.
1. Bra kvalitet på bildene
Det som fanger alles oppmerksomhet på Instagram er bildenes motiv og kvalitet. Sørg for at du tar bra bilder som du redigerer med hjelp av verktøyet som finns i Instagram-applikasjonen. Et vakkert filter kan gjøre susen for ethvert bilde ;).
2. Skriv en bra bildetekst
Skriv en liten og kjekk bildetekst som enten forklarer for besøkeren hva bildet forestiler eller som får besøkeren å kjenne igjen seg.
Instagram er også en av de medier som bruker hashtags i stor omfattelse. En hashtag innebærer att du setter et #-tegn foran et ord og dermed gjør det søkbart. Få med noen hashtags i bildteksten for å nå ut med budskapet ditt til så mange som mulig.
3. Gjør det enkelt for besøkerne å finne deg
Sørg for å synes ved å lenke til ditt Instagram-konto fra hjemmesiden din og øvrige sosiale medier. Bruk firmanavnet ditt som kontonamn på Instagram og skriv en kort presentasjon om hva ditt firma gjør. Det gjør at alle besøkere som ikke kjenner til deg fra før forstår hvor de har havnet og kan dermed enkelt koble sammen ditt Instagram-konto med ditt varemerke.
4. Hvor ofte skal du legge ut noe?
Prøv deg frem for å se hvilket tidspunkt på dagen som gir størst effekt og mest engasjement fra dine følgere.
5. Koble digitalt med analogt
Har du en fysisk butikk er det et hett tips å eksponere det produktet som har blitt vist på Instagram. Ettersom mange i dag har et Instagram-konto er det stor sjanse for at det gir en gjenkjennelseeffekt som igjen kan lede til mersalg.
Få oversikt over dine Instagram-følgere
Vill du bli med effektiv på Instagram kan du benytte deg av det smarte analyseverktøyet Iconosquare, som hjelper deg å forstå hva som fungerer og gir informasjon som du kan bruke til å optimere kontoen din.
Du ser enkelt hvor mange følgere kontoen har økt eller minsket med, hvilke ukedager og tider følgerne er mest aktive og hvilke innlegg som har skapt størst engasjement blant dine følgere.
Les våre 10 tips for deg som vil satse på sosiale medier »
Én kommentar til «Slik lykkes du og din bedrift på Instagram»