Sjekkliste for deg som ønsker bedre nettside

Det er mye å holde tak i for å skape en bedre nettside. Feil dukker opp her og der hele tiden. Vi har sammenstilt sjekkliste med 16 punker som kan hjelpe deg på vei til å drive en god nettside. Disse punktene er også  nyttige for deg som har planer om å opprette nettside.

1. Er nettsiden mobiltilpasset?

Mobilen tar mer og mer over som den enheten du bruker ved surfing på nettet. Det er essensielt at at nettsiden din er mobiltilpasset, og at den ser bra ut uansett hvilken enhet du bruker. Google straffer de nettsidene som ikke er mobiltilpasset med å rangere disse lavere i søkemotoren.

I tvil om hvor mobiltilpasset nettsiden din egentlig er? La Google teste mobilvennligheten slik at du kan planlegge for bedre nettside. Sjekk disse artiklene vi har skrevet om mobiltilpassning tidligere:

2. Hvilke personlige følelser påvirker fargevalget på nettsiden?

Farger påvirker følelsene våre mye. Derfor er det viktig at du gjør en grundig vurdering av fargevalget og kombinasjonen av dette for nettsiden din.

3. Er skrifttypen lettlest?

Valg av skrifttype er like viktig som fargevalget. Vi har tidligere skrevet artikkel om hvordan du velger rett skrifttype (svensk tekst).

4. Er innholdet i toppteksten og bunnteksten oppdatert?

Det kan være lett å glemme oppdatering av topp og bunnteksten for nettsiden. Sjekk at all informasjon som kontaktinfo og lenker til sosiale medier er med.

5. Bruker du riktige søkeord for nettsiden din?

Finn ut hvilke søkeord og setninger målgruppen din bruker for å søke etter produktene og tjenestene du tilbyr. Deretter skriver du tekster og overskrifter med disse nøkkelordene til nettstedet ditt. Du må allikevel putte nøkkelordene inn i teksten slik at det faller seg naturlig inn. Søkemotoren til Google gir nettsiden din lavere rangering om nøkkelordene er “presset” inn i teksten.

Vi har skrevet flere artikler om søkemotoroptimalisering:

6. Er teksten korrekturlest?

Tekst uten skrivefeil og med godt øker både leser og brukervennligheten. Vær nøye med å korrekturlese tekstene for å få en bedre nettside.

7. Inneholder nettsiden call-to-actions (CTA)?

Call-to-actions (CTA) er korte ord som beskriver hva du ønsker at den besøkende skal klikke på for å utføre en handling. Eksempel kan være “klikk her” eller “kjøp”. Det er viktig at du plasserer denne riktig for denne påvirker sterkt både omsetningen og besøkende til nettsiden din. Sjekk ut denne artikkelen vi har skrevet om hvordan du øker omsetningen med call-to-actions.

8. Sjekk størrelsen på bildene?

Er bildene unødvendig for store gir dette tregere hastighet på nettsiden din. Dette irriterer besøkende, men det påvirker også rangeringen i søkemotoren til Google. De setter stor pris på raske nettsider.

9. Har du lagt til tekst på alle bildene?

Flere personer bruker bildesøk når de søker etter informasjon om selskaper og produkter. Legger du på bildetekst med nøkkelordene fra SEO-analysen optimaliserer du dette for søkemotoren.

10. Har nettsiden din egen favicon?

En favicon er et ikon som vises helt til venstre i adressefeltet i nettleseren. Denne bygger merkevaren for bedriften din ved at ikonet vises. I tillegg hjelper den besøkende lett å finne tilbake til nettsiden din når det er mange nettsider samtidig opp på skjermen.

11. Er datoen for copyright oppdatert?

Ta en sjekk på datoen for copyright nederst på nettsiden din. Er denne utdatert så kan besøkende tro at nettsiden ikke lengre er aktivt.

12. Fungerer alle skjemaer?

Test hvert skjema på nettsiden slik at de gir gode brukeropplevelser og en bedre nettside. Er det noen felt som mangler eller ikke fungerer optimalt ved for eksempel at mobilnummer mangler landskode? Feil i skjemaene gir dårligere konvertering og kundeflukt så denne testen er viktig.

13. La en tredjepart lese korrektursjekk

Når du skriver tekster er det lett å overse både skrivefeil og gjentagende setninger. Man blir rett og slett trangsynt i produksjonen av tekstene. Det er lurt å engasjere en kollega eller annen til å lese korrektur på teksten. Dette vil garantert øke brukeropplevelsen for de besøkende.

14. Er logoen lenket til hovedsiden?

Hvis du har plassert logoen slik at den synes på alle sidene bør du lenke denne til hovedsiden. I dag forventer mange at ved å klikke på logoen havner man akkurat der.

15. Leder alle lenkene dit de skal?

Er det ikke irriterende når du klikker på lenker og de ikke fungerer som de skal? Ta en full gjennomgang på alle lenkene slik at du får en bedre nettside.

16. Erstatter nettsiden din en tidligere nettside?

Det er viktig koblingene til delsidene enten de er samme eller at du foretar såkalte “301-redirect” fra den gamle nettsiden. La oss gi deg et eksempel. Hvis den tidligere adressen var mittdomene.no/info og den nye er mittdomene.no/info-bedrift må du lage en 301-redirect. Gjør du ikke det vil du rangere dårligere i søkemotoren til Google fordi du mister den rangeringen du hadde med den gamle nettsiden.

Med prissjekken til Loopia ser du hva et .no-domenenavn egentlig koster. Vi gir deg også oversikten på åpningstidene til supportavdelingene og hvordan du kan kontakte dem. Det er alle de ledende aktørene i det norske domenemarkedet som dekkes i prissjekken. 

Trykk for utføre .no-domene prissjekk

Del dette innlegget:

Vi er her for deg hver eneste dag

Hvis du trenger hjelp, er vårt prisbelønte supportteam tilgjengelig hele året for å svare på spørsmål via telefon, e-post, chat og sosiale medier.

Kontakt oss